Resan till Skåne-Danmark 2006

Nästa dag tog oss snabbt upp och ner till Landskrona. Därifrån tog vi färjan till Ven. Efter en båttur på dryga halvtimman var vi framme i hamnen i Bäckviken.

Här sålde de färsk, rökt fisk och hemgjord glass som senare skulle visa sig vara en höjdare.

Vi hade först tänkt ta med bilen men insåg snart att vi skulle få pantsätta huset hemma om vi skulle ha råd med biljetten. Det var en farlig tur för vi insåg snabbt att bil var det sista man behöver på Ven. Däremot behöver man en cykel och det gick det förstås att hyra.

Det hade gått att hyra flera om man ville.

Vi begav oss snabbt iväg. Här är vi på västra sidan av ön.

Man hade byggt upp de dammar Tyche Brahe byggde här på 1500-talet för att få kraft till sin pappersmölla.

Cykelturen gick på slingriga stigar precis på kanten av väldiga stupen ner i sjön.

Här är en rätt snygg bild på de berömda Backafallen.

Här är en till som visar hur vådligt brant det är.

Det är bara att stanna upp och njuta av utsikten.

När vi stod där blev vi omkörda av ett gäng tjejer som hyrt ardennerhästar.

Lite mer miljöbilder.

Såå vackert.

Det mörknade lite på himlen, men det kom aldrig något regn. Här är en ravin där några barnfamiljer stannat för att vila.

Mörka moln, men varmt och vackert.

Freddan betraktar utsikten efter att vi passerat Kyrkbacken på öns nordvästra sida.

En brant stig ledde oss uppför.

Här är norra kusten. Cykelstigen ringlade farligt nära den branta kanten. På Mickes inrådan ledde vi våra cyklar en stund ;-}

Det fanns de som redan hade tappat sina cyklar nedför branterna och som här ses komma gående tillbaka.

Vi köpte dricka och mackor i Möllebackens livs. Dessa avnjöts sedan vid fotbollsplanen.

Här ses Freddans gestaltning av Frihetsgudinnan vid samma fotbollsplan.

Sedan hade vi planer på att titta på Tychos Stärneborg som är resterna av hans underjordiska observatorium.

Vi tyckte dock

  1. att det var lite dyrt
  2. att vi kanske skulle cykla vidare så vi skulle hinna hem till matchen mot England
  3. att det skulle vara gott med en glass nere i Bäckviken.

Efter ett par timmars cyklande satt vi sedan med värkande bakdelar på väg tillbaka till Landskrona. Det hade varit härligt och den där matchen är ju inget man vill prata vidare om.