Resan till Skåne-Danmark 2006

Vi vaknade tidigt och efter en snabb frukost drog vi ner till färjelägret i Helsingborg. Här sitter Freddan och Nina och väntar ... 

Vi tog färjan till Helsingör, därefter danska riksväg 237 mot Gilleleje (alla i bilen sjöng Tomas Ledins "Man måste Gilleleje, Gilleleje ..."). Efter att vi kört vilse för hand slog vi på vår elektroniska Hälga som enkelt guidade oss till riksväg 16 via Fredriksvaerk till Lynäs. Där var det kaos. Färjelägret är byggt för tio bilar och här var vi minst 70. När det är som mest bökigt är det alltid skönt att smita undan och ta lite vackra som följande över den lokala fiskeflottan:

Eller den här - med utsikt över Isefjorden:

När kaoset lösts upp och vi var ombord kunde följande betraktas:

I den röda bil som syns längst akterut satt en dam i pigga 70-årsåldern med de mest imponerande cocacolabottnar som vi någonsin sett. Hon undvek med en fjäders marginal att buckla vår kära Urczula.

Solen sken och alla var glada.

Ute på havet mötte oss dessa två saltstänkta sailors.

... ur en annan vinkel.

Nåväl, vi landsteg i Rörvig och tog riksväg 225 mot Nyköbing. Hälga pratade på alldeles underbart och vi fann snart vårt fina natthärberge.

Freddan visade sin nya, japanska form av stretching.

Hasta vidare mot STRANDEN. Den ligger vid Hesselö Bugt och är sååå lång. Vattnet var såå kallt men på stranden var det nästan 40 grader.

Det var många modiga danskar på plats. (Vi har varit i Danmark ganska mycket men aldrig sett så få svenskar eller tyskar. Det var nästan enbart danskar.)

Freddan plaskade på. Nna - i 40 graders feber - vadade.

 ... vidare

Till slut badade Freddan i ala fall och provade nya simfenor och cyklop. Det skulle dock komma en ny dag när allt såg ut så här:

Störtregn, åska och mörker.

Det enda som var kul var när grannens hund sket trasor efter varje blixtnedslag.

Ett tag sken det dock upp och då tog vi osss en tur ut till Själlands udde där vi bott förut. Sedan drog vi genom Nyköping och handlade innan vi stack hem och testade vågorna på nytt.

Vi hade en underbar bokskog i stugan. Den var dock skruvad fast i väggen och vår skruvmejsel var kvar hemma i Bålsta, så den fick hänga kvar där.

Freddan suckar medan vi packar för hemfärd.

Ten minutes to take off - här har packningspatrullen bara några minuter kvar innan vi kan checka ut. Sedan återstår 700 km till Bålsta. Och vi måste dra på för kl. 19.00 är det årsmöte i ryttarförningen.

ll