Resan till Skaraborg (å tebaks)

Vi började resan dagen före midsommaraftonen 2004. Först satte vi oss i vår fräsiga bil och körde iväg.

Sedan stannade vi vår fräsiga bil och klev ur.

Fredrik på väg ur bilen vid MacDonald's i Kumla

Vi hade blivit hungriga.

Eftersom stadshotellet i Kumla inte hade öppnat än fick det bli MacDonald's, som ser ut så här just i Kumla.

MacDonald's i Kumla

Lite regnigt på utsidan kanske men, kanske just därför, mycket folkliv inuti. Vi konstaterade att det gamla ordspråket "Övning ger färdighet" inte gäller i Kumla, eftersom vi var här på hemväg från Göteborg förra året.

När vi hade ätit färdigt gick vi ut ur MacDonald's i Kumla.

Nina på väg från MacDonald's i Kumla

Här ses Nina rätta till assessoarerna efter en färd i rutschbanan.

In i bilen igen.

Efter någon timmes färd var vi framme i Folkabo, ca en mil väster om Tidaholm. Linda var så nöjd med att vara framme så hon sprang runt och frustade på gårdsplanen.

Vi upptäckte raskt att vi var helt solo på gården (ja, bara vi och spökena alltså).

Linda vid prästgården i Folkabo

Vi packade ur bagaget och sträckte på benen. Tog oss ett lut i huset soffa, men ...

För att inte stelna till hoppade vi genast in i bilen och drog iväg till Gestilren, där ett stort slag stod mellan svenskar och danskar för sådär 800 år sedan (svenskarna vann såklart). Vi läste på vår läxa på skyltarna. Linda fattade nog lite fel, för hon läste på masoniten på baksiten.

Nina och Freddan i Gestilren

För att hon skulle kunna ta igen skadan tog vi ett foto med oss hem.

Skylt i Gestilren

å ett till ...

Skylt om slaget vid Gestilren

Sedan gick vi upp och fascinerades av minnesmärket (det är det till vänster på bilden).

Fredrik vid minnesstenen

Linda kom lite efter, det var en brant backe upp.

Linda på väg uppför

Även hon tittade på stenen, som såg ut så här betraktad från detta håll.

Minnesstenen vid Gestilren

Sedan begav vi oss iväg för att träffa ortsbefolkningen. Linda har som alltid social talang.

Linda med får

När väl en hade vågat sig fram, kom det snart flera Skaraborgare fram och ville hälsa.

Linda och Fredrik med får

å en till ...

Linda med får

Sedan drog vi vidare mot nya upptåg.

Nina hittade plötsligt ett mystiskt hål i marken.

Nina vid franciskanerkapell

Det verkade så spännande så vi ville allihopa kika in. Vi ringde på dörrklockan och gick in.

Klocka

Därinne bodde Jesus.

Interiör Franciskanerkapell

Det var lite spartanskt möblerat. Han hade inget bord så gästboken fick vi fylla i på en bänk.

Interiör Franciskanerkapell

Utanför hängde pilar där det stod "Utkiksplats". Det lät spännande så vi gick upp.

å upp ..

å upp ..

å upp ..

till vi kom ända upp på bergets topp. Där var en bedårande utsikt (även om det var lite mulet).

Utsikt över Skaraborg

Freddan hittade en fårskock på andra sidan dalen och fick för sig att det var teleobjektiv i Mathias kamera (fåren syns som vita prickar i den gröna pricken som är en äng).

Mera utsikt över Skaraborg

Sedan gick vi ner. Nina och Linda fuskade och tog trapporna. De modiga grabbarna tog sig ned genom att svinga sig genom lianerna.

Linda på väg nedför utsiktsberget

Vi åkte sedan hem till vårt enkla käll och satte oss i en av våra enklare fåtöljer.

Linda, Fredrik och Nina i prästgårdssoffan

Fast efter ett tag tyckte vi det blev lite långrandigt.

Så vi drog in till det vackra Tidaholm igen. Där finns Vulcanön med den spännnade nöjesmixen "Mopeder, konst & svärd". Vad kan man önska mer?

Nina, Fredrik och Linda i Tidaholm

Vi själva fick inget utbrott på Vulcanön.

NTuristbyrån i Tidaholm

Avbrott var det dock inne på turistföreningen. Trots ett vackert hus och en kul svängdörr gav det inte mycket. Vi drog raskt vidare.

På egen hand hittade vi en informativ skylt (nummer fem på denna resa).

Vulcanön, info

Vi hittade också den ståtliga Tidan, som denna dag så lugnt flödade genom bygden.

Tittar man noga ser man en Tidaholmare i vattnet.

Utsikt över Tidan

Men, är det ström och är det bro så måste man ju leka PUH-PINNAR.

Ett problem just här dock. Så här lugnt och stilla var det där farkosterna sjösattes.

Bro över Tidan

Å på den här sidan där man står och väntar på att få se vem som kommer ut först ...

Linda och Fredrik vid Tidan

Ja, det var såklart flera som väntade

Nina vid Tidan

... där var det så strömt så man skulle behövt tevesporten på plats för att kunna avgöra vem som kom först nedför fallet.

Nina, Fredrik och Linda vid Tidan

Micke tog därefter fram sina gamla orienteringskunskaper och en just inköpt karta. Det var dock något fel på sist sagda för när det indikerades "Drottninggatan" befann vi oss bland träd med grönska upp till höfterna. Efter att ha vänt och vridit på problemet (och smugit oss igenom ett äldreboende) tog vi oss över "Kärleksspången" ned till ett lokalt näringsställe som kunde bränna oss varsin korv.

Efter all denna sightseeing blev det så dags för stångresning hemma i Folkabo.

Stången kom upp och folket fram, fast Bålstaborna höll sig mer diskret i bakgrunden. Kanske inte helt diskret eftersom man från värdfolket kom fram och undrade om vi upplänningar månne hade upplevt liknande seder förut. "Ja, därifrån ni kommer, alltså", som det framställdes.

Skaraborgare, om ni undrar, de gör så här när det är midsommar.

Midsommarstång i Folkabo

Därefter blev det inte helt överraskande "Vi äro musikanter allt ifrån Skaraborg".

Sedan åt vi makalös jordgubbstårta med Folkabokaffe.

Eftersom vi nu inte åkt bil på nästan två timmar kände vi en brinnade lust till just detta. Vi for ivär på mer kultur-spotting.

Här taket på en hemskt gammal kyrka (Fredrik rodnade och gick raskt ut igen).

Gammalt kyrkotak

För de mer bokligt bevandrade hittade vi denna skylt.

Inskription i kyrka

"Salige äro de som utan mand lefwa, de som i Herrans lag vandra. Salige äro de som hans wittnesbörd hålla, de som av allo hierta följa honom. som på hans wägom wandra, de göra ..."

Så sant som det är sagt.

Vi hittade också en annan skylt.

Skylt om gånggrifter

Och såklart några riktiga gånggrifter. Den här var sådär 5.000 år gammal och därför lite gräsbevuxen. Linda visar tjäckt fotografen åt vilket håll Falköping ligger.

Fredrik verkar först ha en annan åsikt om saken ...

Linda och Fredrik på gånggrift

... men sedan blir de rörande överens (puh).

Linda och Fredrik på gånggrift

Tårar. Det var dags att åka hem. Var och en packade vad den ansåg vara livets nödtorft. Fredriks idé om 3 kg Harry Potter kanske inte delades av alla.

Fredrik på väg nedför trappan i Folkabo

Linda tyckte liksom jag att det var dags att bränna av de blixtar som fortfarande återstod i kameran (de hade fatiskt varit ganska mulet så det hade blivit en och annan).

Notera särskilt den proffsiga packningstekniken i bakgrunden. Alla prylar noggrannt nedstoppade i eleganta smärtingsväskor som synes.

Linda i foto-tagen

Rummen, här Linda och Fredriks bodoir, rengjordes därefter minutiöst.

Lindas och Fredriks rum

Å sen blev det drag i skrindan igen.

Mot Hjo (som alla kallade "Yes" dessa dagar) och Karlsborg. Där fanns en fästning som någon gammal stolle byggt. Så här elegant var entredörren (ungefär som hemma på Hägervägen).

Karlsborgs färstning

Vi njöt såklart av det vidunderliga i skapelsen. Några av oss mindre än andra kanske.

På vallen i Karlsborgs fästning

Här har han som betalde kalaset fått sin namnskylt på dörren. Tanten i museet berättade att kungen, vid sitt första besök här, uttryckte sin förvåning över att bygget var uppfört i sten.

"Ja, hur så?" hade värdfolket frågat.

"Jo, med tanke på de räkningar som presenterats mig hade jag föreställt mig att man använde guld som byggnadsmaterial", lär monarken ha svarat.

Entren till Karlsborgs fästning

Nå, så tokiga är vi nu ju inte längre i detta land.

I alla fall inte Linda som strosade vidare på murkrönet.

Linda i Karlsborgs fästning

Hon tyckte hon hittat "sin" plats på fästningen. Lite så där lagom upplyft, liksom.

Linda

Fast hon fick snabbt konkurrens av fanjunkaren Fredrik P:son Patrickson d.y. som manade alla till uppsträckning.

Fredrik och Linda

Vi stod länge och väntade med huvudena böjda mot skyn, men ingenting kom nedsinglande den dagen. Den här stenen hade enligt inskriptionen singlat ned för länge sedan

Minnessten fallskärmsjägarskolan

Tja, så mycket mer finns väl inte att förtälja.

Vi undvek MacDonald´s i Kumla på hemvägen. Hittade i stället en krog i en by utan namn, där vi njöt av kebab med pommes och annat gott. Dagen efter undrade vi vad det varit i det där "och annat gott" egentligen.

Men det är en annan historia ...

Tebaks till sidan 1

Valid HTML 4.01!