Det började hemma på Solberga. Wilma anade att nånting var på gång ...

Jo då, nånting är definitivt på gång.

En snabb bilfärd och - vips - stannade vi här.

Å nu skulle det packas ur grejer ur bilen.

Därefter var det full fart iväg. Så här såg det ut ena sekunden ...

Nästa sekund var alla borta

Oj då, här är det mellanmåls-dags

Nu var alla borta igen ...

... å nu är det bara Wilma som syns i bild.

Aha, vi är på väg till Månskensberg!! Vad bra - då får vi nog snart kaffe med bulle.

Men nej - Wilma går bara förbi skylten. Då får vi ju inget kaffe!

Å de andra knallar på de också. Fast farfar har nog tvingats släppa i den hårda uppförslöpan.

Det var läge att stanna upp och fundera. Och titta på det vackra mönstret i isen.

Å solen bara sken så där vackert som solen bara kan göra vid Månskensberg.

... men Nina, Freddan, farmor och farfar, de bara älgade på.

Vart tog de vägen? Kanske uppför sluttningen där borta?

eller ner där under is-skorpan?

Jag letade överallt. Bort över åkern sökte jag.

... eller däråt ...

Å så plötsligt fanns där Freddan och Wilma i bästa Runar-tagen.

Då kunde vi lunka vidare. Vi fann en Väghållningssten ...

... som såg ut så här.

och så plötsligt fanns där Wilma och farmor igen, mitt på vägen.

En liten söt bild, mitt på vägen

å så en där fotografen ligger ner i gyttjan för att få en bra vinkel.

Fotografen försökte också klättra högre upp för att få bättre vinkel, men då klagade hyresgästerna.

Så var vi då äntligen framme på berget. Här syns Valdemarsviken sedd mot öster.

En till, utan träd i vägen.

Samma igen, söderut.

Vi hade alla väderstreck med oss. Här är det sydväst.

Aha !! Nu vankas äntligen fika.

Medan kaffet kokas tar fotografen en bild rakt västerut, mot Grännäs Camping. Det är stängt för säsongen.

Nu får jag en kopp. Fast en kopp är ju i sig ingen garanti för kaffe.

Johorå - det ser i alla fall ut som kaffe.

Gott !!

Därefter bar det av igen. Nu hittade vi en tavla med info om gamla Grytsvägen.

Å dito en om att vi hade haft det blött om fötterna för sådär en 12.000 år sedan.

Tanken svindlade - det var bäst att sätta sig i säkerhet i bilen.

Hund in !

... å granen klädd !!

Dessutom ljung i snygga krus.

Bara för att det var så taskigt med kaffe i skogen tog vi en extra tår hemma på Lindövägen.

Nu var dagen slut. Efter allt slit ville man gärna tvätta av sig i det snygga handfatet.

Gonatt !!